Vesmírne objavy sú v móde

Publikované v Historická revue č. 2/2015, str. 48 - 49


Fenomén módy je možné definovať ako neprehliadnuteľný indikátor spoločenských a politických vzťahov, ktorý je populárny v určitom časovom období na lokálnej alebo celosvetovej úrovni. Podľa významného rakúskeho návrhára Helmuta Langa stojí za neustálymi inováciami v móde „mnoho radikálnejších spoločenských zmien“.


 

Kreatívne úsilie o prepojenie módy a vesmíru teda predstavovalo akúsi inšpiratívnu výzvu pre mnohých módnych návrhárov, apriórne spätých približne od 60. rokov 20. storočia s obdobím „vesmírnej revolúcie“. Módni návrhári reflektovali vo svojich kolekciách rýchly vzrast samotného potenciálu vesmírnej problematiky, neutíchajúce politické zápolenie krajín o vesmírne prvenstvo a dostupnosť inovatívnych technologických vymožeností.

 

Mesačné dievča

Keď ľudia kupujú moje oblečenie, kupujú si spôsob života či filozofiu.“ Týmito slovami sa pokúsil vystihnúť svoju autentickú tvorbu André Courrèges, jeden z  najzaujímavejších návrhárov „vesmírneho obdobia“. Tento francúzsky módny návrhár bol známy pre svoj sofistikovaný a štruktúrovaný náhľad v módnom remesle. Pragmatickému módnemu návrhárovi sa podarilo, aby móda absorbovala prvky vesmírnej reality prostredníctvom akcentovania skutočného futuristického ponímania oblečenia, zameraného na funkčnosť a použiteľnosť. Prostredníctvom svojej kolekcie vesmírneho veku definoval Courrèges v roku 1964 vzhľad tzv. moongirl (mesačné dievča).

Môj krajčírsky dom je moje laboratórium.

André Courrèges

Vo svojich kolekciách vystihol meniacu sa spoločnosť, progres vo vede a logiku samotného odievania. Svoje modely ponoril do strieborného a bieleho syntetického materiálu, spolu s využitím farebnej kombinácie ružových, oranžových, žltých, zelených a modrých odtieňov. Jeho modely pozostávali z nohavíc, priliehavého odevu obopínajúceho trup a končatiny vyrobeného z elastického materiálu, nohavicových kostýmov, minisukní a hranatých šiat. Základný odev bol doplnený plochými topánkami a čižmičkami, zaujímavými okuliarmi a klobúčikmi vo forme helmy. V jeho tvorbe a estetike sa odrážali lineárne geometrické tvary. Tie sa dávali do súvislosti s modernou technológiou ako spôsobu racionálneho prístupu ku všetkým oblastiam života, zároveň bol zástancom inteligentného a praktického oblečenia s absenciou prezdobenosti.

 

Krajčír – spracovateľ kovov

Oblečenie, ktoré mám najradšej, je to, ktoré som vymyslel pre život, ktorý ešte neexistuje, svet zajtrajška.“ Uvedeným konštatovaním charakterizoval svoj prínos v móde taliansko-francúzsky módny návrhár Pierre Cardin. V roku 1966 predstavil svoju kozmickú kolekciu, čím zdôraznil vplyv futuristickej terminológie v samotnej móde. Dizajnérove kolekcie pozostávali zo šatových sukní, šiat i samotných sukní, vrúbkovaných svetrov, nohavíc, respektíve pančušiek, doplnených topánkami na nízkom opätku a plstenými klobúčikmi s akcentom geometrických a abstraktných tvarov. Vytvoril inovatívne a neprehliadnuteľné oblečenie prostredníctvom nápadných strihov, grafických línií, geometrických tvarov a kontrastných farieb. Výsledkom jeho tvorby bolo často oblečenie, ktoré stratilo prirodzený tvar, so zameraním na produkt a použitie.

Španielsky módny návrhár, respektíve vizionár využívajúci futuristické materiály vo svojej tvorbe, Paco Rabanne predstavil v roku 1966 vlastnú kolekciu s názvom 12 unwearable dresses in contemporary materials (12 nenositeľných šiat v súčasných materiáloch). Francúzska priekopníčka pánskej módy Coco Chanel sa v rámci jeho tvorby vyjadrila, že „nie je krajčírom, ale spracovateľom kovov“, čo len akcentovalo dizajnérov nadhľad v aplikovaní neordinárnych materiálov, nakoľko používal kov, ale i plast, kožu, papier, gumu a plech. Inšpiratívny americko-rakúsky návrhár Rudi Gernreich, podporovateľ moderných technológií v móde, a inovatívny francúzsko-taliansky návrhár Emanuel Ungaro vytvorili vo svojich kolekciách priestor, aby v nich rezonovala problematika vesmírnych objavov.

Interakcia vesmíru a módy s nádychom futuristického smerovania je teda badateľná v dizajnérskych námetoch mnohých známych módnych návrhárov. Keďže odievanie je jedným z najzákladnejších sociálnych prejavov v spoločnosti, rýchlym a vizuálnym spôsobom dokáže móda spracovať súčasné procesy a vniesť do odevného úzu svoju bezprostrednú reakciu na aktuálnu situáciu v podobe nových návrhov, materiálov alebo dizajnérskych prvkov.


vesmírmódaženy



Predplaťte si Historickú Revue na jeden rok už za 34,80




Autor

Barbora Krištofová

- študentka Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov na UMB v Banskej Bystrici. Zaoberá sa intelektuálnou históriou vzťahu medzi módou a politikou.

Pozrite si tiež